تاریخ ارسال : ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت : 4:30 ق.ظ ۶ نظر
Print Friendly, PDF & Email

توصیه های امام رضاعلیه السلام درباره عقیقه نوزادان

قدس آنلاین – حسینعلی پورافضلی: یکی از سنتهای مورد تأکید در دین اسلام عقیقه برای فرزند است و در توصیه های اخلاقی دینی به عنوان یکی از وظایف والدین نسبت به فرزندان از آن یاد شده است.

در روایات اسلامی درباره نوزاد، توصیه های گوناگونی شده و علاوه بر توجه به بهداشت کودکان ، موضوعاتی همچون: ختنه، عقیقه، تراشیدن موهای سر، گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد و … مورد توجه بوده است. در برخی روایات سلامتی هر نوزاد در گرو عقیقه دانسته شده و اشاره گردیده که هر کس ثروتمند است عقیقه کند و هر کس فقیر است، هر وقت برایش مقدور شد عقیقه کند و اگر نتوانست، بالاخره حیوانی بکشد. در همین زمینه امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوار خویش به نقل امام سجاد زین العابدین می فرماید: ان فاطمه (ع) عقت عن الحسن و الحسین (ع) واعطت القابله رجل شاه و دینارا؛ حضرت فاطمه‏ی زهرا سلام الله علیها برای هر کدام از فرزندانش امام حسن و امام حسین (ع) عقیقه داد و یک ران گوسفند را باضافه یک دینار طلا به قابله عطا فرمود.(۱)
حقیقت آن است داشتن فرزند پایه سعادت و آرامش درخانواده است و از بزرگترین ا لطاف خدا به بندگان به حساب می آید. امام رضا(ع) فرموده است: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً، لَمْ یُمِتْهُ حَتَّی یُرِیَهُ الْخَلَفَ؛ هرگاه خداوند، خیر بنده ای را بخواهد، او را نمی میراند تا اینکه جانشینش (فرزندش) را به او نشان دهد.(۲)

اهمیت عقیقه برای فرزندان آن قدر زیاد است که در برخی روایات از کلمه واجب برای آن استفاده شده که نشان از تأکید و توصیه جدی یه این امر دارد. امام رضا علیه السلام در بخشی از نامه ای که به مأمون می نویسد به این موضوع اشاره کرده و می فرماید: والعقیقه عن المولود الذکر والانثى واجبه وکذلک تسمیته وحلق راءسه یوم السابع ویتصدق بوزن شعره ذهباء او فضه؛ عقیقه برای مولود پسر و دختر هردو است . همچنین نامگذارى فرزند واجب است و تراشیدن سرش در روز هفتم ولادت و صدقه به وزن موى او طلا باشد یا نقره . البته در روایات به این امر هم اشاره شده است که عقیقه برای متمکنین مستحب مؤکد است .(۳)

در روایتی دیگر هم امام رضا (ع) وقتی جریان ولادت امام حسن(ع) و امام حسین (ع) را نقل می کنند به این مطلب اشاره می کنند که : لمّا کان یوم سابعه عقّ عنه النبی ، صلى الله علیه وآله بکبشین أملحین؛ وقتی روز هفتم ولادت آنها می شد پیامبر(ص) دو گوسفند خاکستری رنگ برای آنها عقیقه می کرد و…(۴)
پانوشتها:
۱. عیون اخبار الرضا(ع)، ج۲، ص ۶۳، ح ۱۷۰
۲. بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۹۱
۳. الوسائل، ج۱۵ ص۱۴۰ ح۹
۴. عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۶، ح۵

مطالب مرتبط

  • khakhs ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۹:۰۰ ق٫ظ - پاسخ دادن

    سلام
    بزرگترین عیب سایت اینه که مشخص نکردید سایتتون مذهبیه یا مربوط به مشکلات سیریزه واطلاع رسانی درباره اون بهاره همراه با این مسیایل مشکلات اصلی را بیشتر بذارید.
    سیریز خیلی مشکل داره که منجمله حسادت مردم نسبت به هم- کوچک بینی-زیرآب رنی- و ازهمه مهمتر بردن آبروی هم بدون هیچ سندودلیل که اون هم درست نیست – بهتره بیشتر فرهنگ سازی دراین زمینه ها یاشه

    بردن آبروی مردم به هیچ دلیل بزرگترین مشکله ماست که ازشخص شروع میشه خواهشا یه کمپین دراین باره بذارید تا با بچه های روشنفکر سیریز که مغرض نباشند بحث کنیم. الان چندساله دورازسیریزم ونمیام فقط بخاطراینکه بیخودوبی جهت آبروی هم ومیبریم
    موفق باشید

    (0)(0)
    • admin ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ - ۸:۱۳ ق٫ظ - پاسخ دادن

      سلام خدمت کاربر گرامیkhakhs اگر میبینید وب سایت نوشته های گوناگون و متفاوتی داره بخاطر اینکه دوستای غزیزمان که عضو سایت هستند مطالب متنوع برای کاربرای سایتمون میزارن .حتما در صدد بررسی مشکلات هستیم.در ضمن خدمت شما دوست عزیز عرض شود که قبلا انجمن برای سیریز طراحی کرده بودیم که همه دوستان در ان به بحث و گفتگو بپردازند ولی مورد استقبال دوستای عزیز قرار نگرفت به همین علت از دسترس خارج کردیم.

      (0)(0)
  • دوست ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ - ۱۰:۰۱ ق٫ظ - پاسخ دادن

    باسلام خدمت دوستان و همشهریان عزیز
    پیرو نقد khakhs باید بگم که صحبت شما درسته ولی نه کاملا!!
    خب بردن آبروی یک نفر یک ویژگی شخصیه که نمیشه اون رو به کل مردم تعمیم داد و نیاز به فرهنگ سازی داره که بخش کوچکی از این وظیفه من وشماست که از دور به روستامون چشم دوختیم و خواستار پیشرفت فرهنگی اون هستیم
    آره مشکلات روستای ما که دیگه باید کمکم دست به دست هم بدیم تا شهر بشه زیاده!
    مثلا میدونید روستاههای کم جمعیت تر از ما و درست در نزدیکیه ما دارن گازدار میشن!؟؟
    آیا شوراههای ما تو این فکر هستند؟؟؟؟
    خب بیایید از یک جایی شروع کنیم..
    البته این رو میدونید ما نسبت به بعضی از جاهها در محیط مجازی بیشتر از جاههای دیگر کار کردیم مثلا همین سایت یا همین پیامکهایی که در مناسبتهای مختلف به شماره های شما فرستاده میشه!!
    بالاخره نیمه پر لیوان رو ببینیم و در راستای کاستی ها هم با هم راه حل بدیم
    مثلا آمبولانسی که در مرکز بهداشتی داریم رو میدونید کیا زحمتش رو کشیدن ؟
    یا میدونید خیلی جاهها همین سردخونه ای که در غسالخانه داریم رو ندارن؟
    ما حتی یک بار از هم دکتر جعفری (مهدی و محمد) و آقای حسن زاده و دیگر عزیزانی که بقول معروف پارتی میشن و کاری برامون انجام میدن تشکر نکردیم…
    خب شما khakhs عزیز کمک کن من کمک میکنم و قطره قطره میشیم تا به لطف خدا کم و کاستی ها برطرف بشه
    به امید خدا

    (0)(0)
  • khakhs ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ - ۹:۱۰ ق٫ظ - پاسخ دادن

    سلام خدمت دوستان گرامی
    باتشکر از راهنمایی و نقد وپیشنهادات
    نظرات همه درسته ومحترم اما کم کاری شوراها وعدم توجه به پیشرفت روستا ناشی از کوچک بینی و نبودن نسل جوان ویا عدم پشتوانه جوانان برای رای گیری وشرکت درانتخابات بوده که همه ناشی از تفکرات باطل برخی ها و غرض های سنتی که بین ما بوده وهست میشه . بنده ساکن تهرانم و نمیتونم توقع داشته باشم سیریز بشه تهران وفرهنگ تهران اما یسری چیزا اونجا هست که اینجا نیست وجزو سنتهای خوبه ماست .اما اینجا مغرض نیست ..بیاییم از غرضهای بیخود که کی ÷سرکیه دست برداریم وبه تواناییهای افراد احترام بذاریم واین راهم خوب میدونم قدرشناسی یعنی اینکه ÷شت سرهم بدنگیم و کارمون برای خشنودی خلق ورضای خداباشه که دیگه تشکرم نمیخواد. ما توسیریز نمیتونیم نیمه پرلیوان وببینیم چون ظرفیت مابیشتربوده وخودمون باعدم همکاری و درنظرنداشتن آبادانی روستا مخصوصا دربین برخی شوراها واکثرشون و منافع شخصی برخی افرادخاص روستا مانع رشد بودیم واگر ادامه پیدا کنه ما همیشه هیچیم و رشدی نداریم .

    (0)(0)
  • دوست ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ - ۱۰:۳۲ ق٫ظ - پاسخ دادن

    سلام مجدد
    خواستم بگم تعدادی از افرادی که هم اکنون در شوراههای ما هستند از نسل جوان ما هستند ولی فکرکنم اونها هم شدن مصداق
    ” … کمال همنشین در من اثر کرد ”
    شاید ذات مسئولیت پذیری داره از بین میره و همه دوست داریم همدیگر رو بپیچونیم و دوباره تا ۴ سال بعدی که رای گیری میشه بریم راحت بخوابیم و نهایتش اینه که چند تیکه زمین برای خودمون و اقواممون که حقمون هم شاید نباشه بدست بیاریم..
    این طرز فکر خیلی خیلی در سطح پایین اتفاق می افته
    مشکل ما مشکل فرهنگیه اونم از نوع بی فرهنگی آغشته به کلاه های شرعی …
    من از دوستانمون در شورا که این نقد ها رو میخونن خواهش میکنم که به هر قیمتی شده یک استاد مدیریت یا یک فرد الگو را دعوت کنن تا یه جورایی به شوراها آموزش بده تا اول از همه با دید باز به محل خودشون نگاه کنن. به خدا اگه یه مبلغی هم بگیره ولی در عوض به شماها آموزش دهداری و شهرداری بده اون مبلغ اسمش هزینه نیست اسمش سرمایه گذاریه
    بله یک سرمایه گذاری که شاید از دعوت کردن یک روحانی تاثیرش بر روی پیشرفت مان بیشتر باشه البته نه اینکه تفکرات روحانی رو نقض کنم نه منظورم اینه که فقط در یک جهت خودمون رو تقویت نکنیم و چند بعدی به جلو پیش بریم..

    (0)(0)
  • با تشکر از شما در نشر سنتهای نبوی به اطلاع علاقه مندان میرسانیم:
    عقیقه در آسایشگاه خیریه معلولین و سالمندان بقیهالله قم :
    در بخش سفارش عقیقه این آسایشگاه خیریه کلیه احکام و شرایط عقیقه ، از قبیل : خرید گوسفند عقیقه، خواندن دعای عقیقه و ذبح شرعی آن ، شکسته نشدن و دفن کردن استخوانهای گوسفند عقیقه و طبخ عقیقه جهت استفاده معلولین و سالمندان مقیم آسایشگاه بصورت کاملاً شرعی رعایت و اجرا میشود. جهت آگاهی از شرایط و احکام عقیقه تفاوت عقیقه دختر و پسر و نوع حیوانی که باید برای عقیقه ذبح شود ، کسانی که می توانند از عقیقه استفاده کنند مسئله شکسته نشدن استخوانهای عقیقه نحوه طبخ عقیقه احادیث عقیقه و اهمیت عقیقه در اسلام مسئله مصرف بخشهای دیگر گوسفند عقیقه دعای عقیقه نحوه انجام عقیقه تفاوت عقیقه نوزاد و عقیقه بزرگسال این صفحه را مطالعه بفرمایید:
    http://www.asayeshgahqom.com/%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B9%D9%82%DB%8C%D9%82%D9%87/

    (0)(0)
  • دیدگاه شما