تاریخ ارسال : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت : 8:53 ق.ظ ۰ نظر
Print Friendly, PDF & Email

لزوم گستری خانه های توسعه روستایی توسط معین های اقتصادی

استاندار کرمان گفت: خانه های توسعه توسط برخی معین های اقتصادی ایجاد شده است که می توان در راستای توسعه این خانه ها اقدام شود.

به گزارش پرتال اطلاع رسانی سیریز، علیرضا رزم حسینی ظهر امروز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان گام دوم مثلث توسعه اقتصادی منطقه ۵ شهرستان زرند (سیریز) افزود:  با توسعه اشتغال از مهاجرت روستائیان جلوگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: خانه های توسعه روستایی زمینه ارائه آموزش ها و حمایت های لازم برای توسعه را فراهم می کنند.
استاندار کرمان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی دولتی نیست و اقتصادی مردمی است، گفت: تاکنون ۲۴ موسسه به عنوان معین اقتصادی برای توسعه و پیشرفت استان کرمان فعالیت خود را آغاز کرده اند و این طرح در کشور نیز در دست گسترش است.
رزم حسینی یادآور شد: حرکت معین های اقتصادی در مسیر توسعه و پیشرفت مناطق جای تقدیر دارد که پذیرفته اند در مسیر توسعه اشتغال و ابادانی تلاش کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم با همت جهادی همه مسئولان، بتوان منطقه سیریز را با توسعه راندمان بخش کشاورزی، استفاده از راه اهن موجود و سایر زمینه های موجود به منطقه ای آبادتر تبدیل کنند.

رزم حسینی با اشاره به اینکه همه همراهی کرده اند تا در زرند شاهد توسعه بیشتری باشیم، گفت: اقدامات معین های اقتصادی از جمله جهاد نصر هم صدقه جاریه ای برای مدیران این شرکت است.
نماینده عالی دولت در استان کرمان بیان کرد: معتقدیم توانایی مدیران توسعه گرای جهاد نصر بیش از این است و می توانند مسئولیت توسعه در بخش یزدان آباد را نیز بر عهده گیرند.

وی با اشاره به اینکه بروکراسی اداری وجود دارد، گفت: از همان ابتدای مسئولیت خود موضوع بروکراسی اداری و لزوم رفع آن و نیز لزوم افزایش اختیارات مدیران را مطرح کرده ایم تا در مسیر توسعه اقدامات مد نظر اجرایی شود.
وی تاکید کرد: نمی توان منتظر ماند تا به استان ها اختیار دهند بلکه باید در این زمینه با جدیت اقدام کنیم.
رزم حسینی خاطرنشان کرد: در زرند پشتوانه محکمی مانند میدکو نیز وجود دارد که باید از این ظرفیت نیز در مسیر توسعه استفاده کرد.

وی بر توسعه صنایع گلخانه ای در استان کرمان به ویژه در سیریز تاکید کرد و ادامه داد: در استان کرمان باید از آب موجود نهایت استفاده را برد.
استاندار کرمان افزود: ایجاد کارخانه سنگ آهن نیز باید دنبال شود که در این باره جلسه خاصی برگزار خواهد شد.

***

توجه استاندار کرمان به توسعه همه جانبه استان
امام جمعه زرند نیز بیان کرد: استاندار کرمان توجه لازم برای پیشرفت همه جانبه استان را دارند که در این زمینه مناطق محروم نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

حجت الاسلام علی ابراهیمی خاطرنشان کرد: مردم سیریز مردمی بسیار متدین هستند که در عرصه های دفاع از نظام و انقلاب، همواره حضوری گسترده داشته اند.
وی افزود: این منطقه در دوران دفاع مقدس ۲ هزار نفر جمعیت داشته که حدود ۵۰۰ نفر آنها رزمنده بوده اند.
وی بر توسعه شبکه گاز و روکش آسفالت معابر تاکید کرد و ادامه داد: با ایجاد ارتباط بین بافق و زرند، رفت و آمد در این شهرستان افزایش یافته است و تسریع در روکش جاده این شهرستان ضروری است.

امام جمعه زرند عنوان کرد: معدن سنگ سیریز از خلوص بالایی برخوردار است و این امر می تواند برای مردم بسیار مفید باشد.
وی گفت: تولید کنونی در شهرستان زرند، پسته است و حضور دلالان موجب کاهش درآمدهای کشاورزان می شود که برای رفع این مشکل باید به فراوری پسته در زرند توجه لازم صورت گیرد.
وی اظهار کرد: منطقه زرند آماده جذب سرمایه گذاری است و با آغوش باز از سرمایه گذاران استقبال می کنیم.
***

معدن سنگ آهن سیریز آماده سرمایه گذاری است

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: معدن سنگ آهن بزرگی در این منطقه وجو دارد که سرمایه گذاران زیادی نیز آماده سرمایه گذاری در این زمینه هستند.
حسین امیری خامکانی با بیان اینکه منطقه سیریز در حوزه پسته جایگاه خوبی دارد که درآمدهای این حوزه می تواند موجب تحول در منطقه شود، گفت: با ایجاد صنایع خرد، متوسط و بزرگ می توان تحول بزرگی را در این منطقه ایجاد کرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان یادآور شد: جاده کوهبنان – سیریز دردست احداث است و در صورت امتداد آن به سیریز، یک چهار راه ارتباطی بسیار خوبی ایجاد می شود.
وی بر گازرسانی به سیریز تاکید کرد و گفت: دولت باید گاز را تا منطقه زرند برساند و پس از آن صنایع برای بهره مندی از آن اقدام کنند.

امیری خامکانی یادآور شد: می توان کارخانه تولید لاستیک ماشین های معدنی را در زرند راه اندازی کرد که بسیار موثر خواهد بود.

*** اجرای ۱۰۷ پروژه اقتصاد مقاومتی در زرند
فرماندار زرند نیز گفت: در مجموع ۱۰۷ پروژه اقتصاد مقاومتی در این شهرستان اجرایی شده که ۵۰ درصد آنها به نتیجه رسیده است.

حبیب الله خنجری افزود: پروژه های به بهره برداری نرسیده اند در زمینه دریافت تسهیلات بانکی با مشکلاتی روبرو بوده اند.
وی با اشاره به سه مصوبه در سال جاری در زمینه اقتصاد مقاومتی در شهرستان زرند، عنوان کرد: جشنواره پسته و زعفران دشتخاک در سال جاری برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: روستای سیریز دارای توانمندی و ظرفیت های بسیار زیادی است که معین اقتصادی منطقه می تواند از این ظرفیت ها استفاده کند.
خنجری بر احداث شهرک صنعتی در زرند،  ایجاد مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی، ایستگاه انرژی خورشیدی و توسعه خانه های بوم گردی تاکید کرد.

*** هزینه کرد شش میلیارد تومان برای توسعه در سیریز
معین اقتصادی منطقه ۵ نیز گفت: جهاد کشاورزی شش میلیارد تومان برای توسعه سیریز سرمایه گذاری کرده است.
عباس حسن زاده بیان کرد: برنامه ریزی ها به نحوی است که اشتغال بعد از پسته برای مردم این شهرستان حاصل شود که در این راستا احداث ناحیه دامداری و بازارچه در دستور کار است.
وی ادامه داد: دهستان سیریز دارای آبادی های مختلف از جمله فتح آباد، سیریز، ده خواجه، دهنویه، موروئیه، همسیج، ده بالا و سنگ و نیز دارای حدود چهار هزار نفر جمعیت ساکن و تا شش هزار نفر جمعیت شناور است.
وی به برخی از چالش های موجود در این منطقه اشاره و بیان کرد: آموزش ناکافی، شبانه روزی نبودن درمانگاه، اینترنت همراه بسیار ضعیف، نبود گاز خانگی، کشاورزی سنتی ، امکانات ورزشی ناکافی، نبود جایگاه سوخت شبانه روزی  و به روز نبودن طرح هادی و بهسازی فضای روستا از جمله این موارد است.
حسن زاده افزود: از سال ۹۲ تاکنون اقداماتی از جمله ایجاد مدیریت واحد دهستان و جلوگیری از موازی کاری بین شوراهای روستاهای مختلف دهستان، پیگیری مکرر برای شهر شدن یا تک کد شدن دهستان، روکش جاده زرند  – سیریز و شروع پروژه گازرسانی به دهستان انجام شده است.

وی یادآور شد: توسعه امکانات، فضاها و نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان، توسعه امکانات ورزشی، بازگشایی مرکز جهاد کشاورزی سیریز و پیگیری و ایجاد اینترنت پرسرعت خانگی نیز دراین منطقه انجام شده است.
حسن زاده ادامه داد: در سال جاری تسطیح زمین و اجرای بازارچه خوداتشغالی به تعداد ۴۰ باب فروشگاه، احداث کارگاه های تولیدی، احداث مجتمع دامپروری مشتمل بر پرواربندی (گوسفند، شتر، شترمرغ، گوساله و مرغ، پرورش ماهی، تولید برق خورشیدی خانگی و بهره برداری از معدن آهک انجام شده است.
وی تصریح کرد: احیای بافت تاریخی و ایجاد جاذبه گردشگری، احیای ۱۰ باب منازل مسکونی متروکه راه آهن و تعیین تکلیف پروژه های قدیمی نیمه تمام از دیگر پروژه های سال ۹۶ در قالب اقتصاد مقاومتی در این منطقه است.
استان کرمان در بیست و هفتمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به عنوان استان  پایلوت اقتصاد مقاومتی مطرح شد که در این زمینه همواره پیشتاز بوده است.

اجرای ایده های ابتکاری از جمله تقسیم استان به هشت منطقه اقتصادی و تعیین معین های اقتصادی موجب افزایش سرعت استان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی شده است.

مستند ارائه شده در نشست اقتصاد مقاومتی در حضور استاندار کرمان

 

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان

مطالب مرتبط

دیدگاه شما