تاریخ ارسال : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت : 5:17 ق.ظ ۱ نظر
Print Friendly, PDF & Email

درباره ­ی کتاب فرهنگ مردم سیریز از نادعلی فلاح

فرهنگ مردم سیریز عنوان کتاب تازه ­ی نادعلی فلاح پژوهشگر و نویسنده­ ی حوزه­ ی فرهنگ و مردم است که به تازگی از سوی نشر نیوشه چاپ و منتشر شده است. فرهنگ مردم سیریز، مجموعه ای ارزشمند از میراث معنوی مردم روستای سیریز است که در ۳۲۰ صفحه و شمارگان۱۰۰۰ نسخه انتشار یافت. داخل پرانتز بگویم که گردآوری آثار مربوط به فرهنگ مردم سیریز کرمان توسط مولفی شمالی و انتشار آن در یک انتشاراتی فعال در شهرکرد، به اندازه­ ی اهمیت خود کتاب قابل طرح و بحث است.

پیش از این آثار مهمی از نادعلی فلاح در حوزه­ ی فرهنگ مردم مازندران نشر یافته است و این کتاب، حاصل سال ­های نخست معلمی او است که از بخت خوشِ سیریزی­ ها، به سیریز کرمان رفته بود. بخش عمده­ ای از یافته ­های فلاح در پیوند با فرهنگ مردم سیریز که به شیوه­ ی میدانی گردآوری شده است، معطوف به دو دهه پیش است، اما در فاصله ­ی این سال ­ها، در سفری چندباره به سیریز و همدلی و همراهی با راویان محلی، بخش­ های تازه ­ای به کتاب افزوده شده و یا برخی روایات تکمیل و تصحیح شده است.

فهرست مطالب کتاب:

جغرافیای سیریز و موقعیت اقلیمی آن.

سنتها و آیینهای مردم سیریز.

باورها و اعتقادات مذهبی و سنتی.

چاربیتوهای اصیل سیریزی.

افسانه­ های سیریزی، ضرب ­المثل­ ها و واژه­ های بومی.

فرهنگ مردم سیریز، علاوه بر محتوای آن که بخش مهمی از میراث معنوی سیریزی ­ها را مجموع می ­کند، از نظر ساختاری و به واسطه ­ی روش کار و صورت ­بندی علمی مطالب، اثر قابلی محسوب می­ شود. وفاداری مولف به صورت اصلی روایت ­ها و اشعار، عدم دخالت اختلالی در کار راویان، ثبت فضای فیزیکی محل ضبط و حالات و روحیات راوی، فرهنگ مردم سیریز را به اثر بی­واسطه­ای می­کند و گاه به نظر می­رسد که مخاطب روبروی راویان محلی نشسته است و به خوبی در فضای اثر قرار می گیرد. به عبارت دیگر، مولف از اشتباهات رایج گردآورندگان فرهنگ مردم، مانند یکسان­ سازی روایت ­ها، تصحیح جملات و گزاره­ ها و… به خوبی برکنار مانده است. از این منظر، داده­ های این اثر می ­تواند منبع قابل اطمینانی برای واکاوی و تحلیل جلوه­ های جامعه ­شناختی، زبان ­شناختی و … مردم سیریز و فرهنگ آنها باشد.

وجوه برجسته ­ی بسیاری در پیوند با این کتاب ارزشمند می­ توان طرح کرد که در این مجال کوتاه نمی گنجد. اما لذتی که از خواندن برخی روایت ­ها و به ویژه چاربیتوهای این کتاب برده­ ام مرا بر آن داشت تا مطالعه ­ی این کتاب را به علاقه­مندان فرهنگ مردم پیشنهاد کنم.

و دست مریزادی به نادعلی فلاح که با پشتکاری مثال زدنی، از فراموشی این گنجینه ­ی ارزشمند جلوگیری کرده و یک تنه و بدون برخورداری از حمایت نهادهای فرهنگی و با هزینه­ ی شخصی، کتاب را به مخاطبان رسانده است.

.

برگرفته از وبلاگ شخصی آقای محمد لوطیج

مطالب مرتبط

  • فلاح ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۱:۰۰ ق٫ظ - پاسخ دادن

    درود بر آقای محمد لوطیج نویسنده و شاعر
    از اطلاع رسانی حضرت عالی سپاسگزارم

    (4)(0)
  • دیدگاه شما