تاریخ ارسال : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت : 6:21 ق.ظ ۰ نظر
Print Friendly, PDF & Email

بحران کم ابی در شهرستان زرند

فرماندار زرند:بحران کم‌آبی در این شهرستان جدی است و مردم باید با صرفه‌جویی و استفاده بهینه منابع موجود از قطعی آب جلوگیری کنند.

شهرستان زرند در ۷۵ کیلومتری شمال استان کرمان قرار دارد و دارای ۱۲۰ هزار نفر جمعیت است و از این تعداد حدود ۵۲ هزار نفر را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند.

خشکسالی‌ سال‌های اخیر و کاهش آب‌های زیرزمینی در شهرستان زرند هم خسارت و تأثیرات خود را بر جای گذاشته و در حال حاضر بیش از ۹۰ روستا در این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود.

به گفته مسئولان با وضعیت فعلی آبدهی چاه‌های موجود در بعضی مناطق در صورت عدم صرفه‌جویی شهروندان در مصرف آب در تابستان امسال ناچار به جیره‌بندی آب آشامیدنی در شهرستان زرند هستند.

بازسازی شبکه‌های فرسوده ۲۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی زرند در این زمینه اظهار داشت: آب ۲۱ حلقه چاه و ۱۸ دهنه چشمه در شهرستان زرند حدود ۳۵ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

یدالله ضیاءالدینی بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب روستایی زرند با ۴۲۵ کیلومتر خط انتقال و ۹۲۰ کیلومتر شبکه داخلی، ۵۷ باب مخزن ذخیره آب، ۲۰ حلقه چاه و چهار دهنه قنات و ۱۱ دهنه چشمه به ۲۱ هزار و ۵۸۳ مشترک خدمات‌رسانی می‌کند.

 وی بیان کرد: در سال جاری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و مرمت شبکه‌های فرسوده و خطوط انتقال و خرید و تعمیر الکتروپمپ‌ها و تجهیز سامانه‌های گندزدایی و آزمایشگاه و استقرار تعمیرات پیشگیرانه و خرید کنتور حجمی و استانداردسازی انشعاب‌های مشترکان اختصاص یافته است.

ضیاءالدینی عنوان کرد: با توجه به عمر بالای شبکه‌های آبرسانی و فرسوده شدن آنها، ۶۵ درصد شبکه‌های داخلی و ۴۵ درصد خطوط انتقال آب فرسوده هستند و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از آب تولیدی هدر می‌رود.

نیاز به حفر چاه برای جلوگیری از بحران شدید کم‌آبی در تابستان

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی زرند گفت: برای جلوگیری از ایجاد بحران شدید کم‌آبی در تابستان امسال نیاز به حفر و تجهیز حداقل دو حلقه چاه در بخش مرکزی داریم و در حال حاضر چهار پروژه تامین آب در حاشیه شرقی، حاشیه غربی، سیریز و دشتخاک در حال اجراست.

وی عنوان داشت: برای رفع  مشکل آب دهستان سی‌ریز با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال حفاری یک حلقه چاه و مخزن ۵۰۰ متر مکعبی اجرا شده و خط انتقال آب به طول ۱۴ کیلومتر با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که تا دو ماه آینده تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

ضیاءالدینی تصریح کرد: آب آشامیدنی حاشیه شرقی با جمعیت ۱۱ هزار نفر شامل هشت روستا از سه حلقه چاه تامین می‌شود که به دلیل خشکسالی و افت شدید آب‌های زیرزمینی مجبور به حفاری یک حلقه چاه جدید در فاصله ۱۴ کیلومتری مخزن آب شدیم و با اعتبار ۷۴ میلیارد ریال احداث هشت کیلومتر خط انتقال با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

مجتمع روستایی دشتخاک با ۱۹ روستا با کمبود آب مواجه است

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی زرند بیان کرد: مجتمع روستایی دشتخاک با ۱۹ روستا و آبادی و جمعیتی بالغ بر ۷ هزار نفر با کمبود آب مواجه بوده و برای رفع مشکل آب در سال‌های گذشته چهار حلقه چاه حفر شده که آب‌دهی مناسبی نداشتند و نهایتا یک حلقه چاه آب در روستای بنان سال گذشته تجهیز و با اجرای هشت کیلومتر خط انتقال در مدار قرار گرفت.

ضیاءالدینی افزود: حاشیه غربی شامل ۱۰ روستا و آبادی و جمعیتی بالغ بر ۴ هزار نفر هم‌اکنون با استفاده از یک حلقه چاه و پنج باب قنات و چشمه تامین می‌شود و دچار کمبود آب شده‌ و تامین آب روستاهای فوق با اعتبار ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قالب حفاری یک حلقه چاه در ۱۲ کیلومتری پایین دست مجتمع در آینده نزدیک انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: مجتمع سبلوئیه با تعداد ۱۰ روستا و آبادی در حال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شود و به منظور تامین آب منطقه در سال‌های گذشته یک حلقه چاه حفر شده و اجرای خط انتقال آب تا مخزن به طول ۲۸ کیلومتر در حال اجراست.

ضیاءالدینی خاطرنشان کرد: با اعتبارات سال جاری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خرید و اجرای ۴.۵ کیلومتر خط انتقال و احداث یک باب مخزن ۲۰۰ متر مکعبی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

بحران کم‌آبی در زرند جدی است

فرماندار زرند نیز با اشاره به بحران کم‌آبی منطقه گفت: با صرفه‌جویی از قطعی آب جلوگیری کنیم.

حبیب‌الله خنجری اظهار داشت: بحران کم‌آبی در این شهرستان جدی است و مردم باید با صرفه‌جویی و استفاده بهینه منابع موجود از قطعی آب جلوگیری کنند.

وی خواستار توجه جدی به نگهداری شبکه‌های آبرسانی شد و از آغاز اجرای طرح جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شهری در این شهرستان خبر داد.

فرماندار زرند افزود: باید با اطلاع‌رسانی و کار فرهنگی این کمبود شدید به‌نحو لازم به مردم ابلاغ شود که اگر همکاری داشته باشند، قطعا می‌توانیم از بحران کم‌آبی عبور کنیم.

منبع:http://abfar.kr.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاه شما