تاریخ ارسال : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت : 10:19 ب.ظ ۰ نظر
Print Friendly, PDF & Email

قیمت محصول پسته سال گذشته ترمیم شد

 

استاندار کرمان با تاکید براینکه قیمت محصول پسته سال گذشته ترمیم شد، گفت: فروش محصول بی کیفیت و عدم استاندارد پسته در بازار خارجی توسط دلالان در سال های گذشته موجب شد به برند محصول پسته لطمه وارد شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضارزم حسینی در دیدار اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با اشاره به اینکه محصول پسته یکی از محصولات استراتژیک کشور و بویژه استان کرمان است، افزود: محصول پسته کالایی صادراتی است که ۹۰ درصد آن صادر می گردد و موجب بازگشت ارز به کشور می شود.

وی با تاکید بر اشتغالزایی خوب استان کرمان در این حوزه، یادآور شد: شرکت تعاونی پسته رفسنجان از قدیم فعالیت های گسترده ای را در استان داشته ما در سنوات گذشته با مشکلاتی مواجه شد که نتوانست به حالت نخست خود بازگردد.

استاندار کرمان به کاهش تولید محصول پسته طی امسال و وجود افراد دلال در این حوزه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: فروش محصول بی کیفیت و عدم استاندارد پسته در بازار خارجی توسط دلالان در سال های گذشته موجب شد به برند محصول پسته لطمه وارد شود لذا با جلساتی که با اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان برگزار شد امید است قیمت محصول پسته بازگردد و قیمت جهانی آن افزایش یابد.

رزم حسینی گفت: پول محصول پسته و درآمدهای ناشی از آن به دلایلی از کشور و استان خارج می شود و آبی که برای این محصول مورد استفاده قرار می گیرد، آب گران قیمت و ارزشمندی است.

وی افزود: با پیگیری ها و حمایت های دولت تسهیلات بانکی با تضامین لازم و معتبر به  شرکت تعاونی پسته رفسنجان ارائه می شود و در قبال آن حدود ۳۰ درصد مبلغ به عنوان سرمایه گذاری جدید در استان کرمان توسط اعضای شرکت تعاونی پسته رفسنجان و علاقمندان انجام می پذیرد و از محل این منابع مشکل نقدینگی پروژه های اقتصادی استان مرتفع می گردد.

استاندار کرمان با تاکید براینکه طرح اقتصاد مقاومتی که اقتصادی درون زاست در استان به طور جد پیگیری می شود، یادآور شد: امید است پول هایی که از استان در حوزه های مختلفی همچون صنعت و معدن و محصولاتی همچون پسته خارج می شود به تدریج براساس جذابیت هایی که استان فراهم می کند، به استان بازگردد و موجبات سرمایه گذاری جدید را فراهم نماید.

در ادامه نیز مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با اشاره به اینکه این شرکت تصمیم دارد با حمایت های استاندار کرمان بر محصول پسته قیمت گذاری کند، خاطر نشان کرد: در این جلسه قیمت هر کیلو پسته فندقی ( ۳۰- ۲۸) سی سه هزار تومان، پسته احمدآقایی و پسته کله قوچی ۳۵ هزار تومان به تصویب رسید.

محسن هاشمیان گفت: امید است با حمایت های اعضای شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان و استاندار کرمان بتوانیم محصول پسته را صادر کنیم و ارز را به استان و کشور بازگردانیم.

وی ضمن امیدواری در خصوص ثبات بازارهای داخلی و خارجی، افزود: مردم نباید محصول پسته خود را ارزان به خرده فروشان و دلالان بفروشند چرا که قیمت بازار اروپا با خاورمیانه حداقل بین ۵۰۰ تا هزار دلار هر تن متفاوت است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان یادآور شد: اگر تولیدکنندگان استقامت کنند قطعا این محصول به بازار قدیم خود باز می گردد لذا امید است مشکلات محصول پسته با حمایت استاندار مرتفع گردد.

هاشمیان به فعالیت ۳ میلیون کشاورز در این صنعت بزرگ در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: محصول پسته کرمان در دنیا رقیب ندارد که امید است مجدد بازارهای جهانی را تصاحب کنیم.

وی آمار تولید ۲۶۰ هزار تن محصول پسته را تکذیب کرد و گفت: این رقم واهی است زیرا امسال محصول پسته ۴۰ درصد افت داشته است که امید است با هماهنگی بین کشاورزان، صادرکنندگان و استاندار کرمان وضع محصول پسته ایرانی را ثبات ببخشیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، استان کرمان با دارا بودن ۲۶۰ هزار هکتار باغات پسته از نظر سطح زیر کشت و از لحاظ رتبه تولید، مقام نخست کشوری را دارد و برداشت پسته در استان با توجه به نوع رقم از اواخر مرداد شروع و تا اواخر مهر ادامه داشته و پیش بینی می گردد امسال بالغ بر ۱۲۰ هزار تن پسته برداشت گردد.

پسته یکی از مهمترین محصولات باغی کشور بوده و از نظر میزان سطح زیر کشت، تولید و صادرات مقام اول را در جهان دارا بوده و به عنوان اولین محصول صادرات غیرنفتی کشور می باشد در حال حاضر استان کرمان با سطح زیر کشت ۲۶۰ هزار هکتار به عنوان مهمترین منطقه پسته کاری ایران و جهان محسوب می گردد.

تعداد بهره برداران پسته استان بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم این محصول بیش از یک میلیون نفر می باشد که از نظر ارزش اقتصادی پسته، به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی را در بین تولیدات باغی و سایر محصولات کشاورزی داراست و درآمد ارزی حاصل از صادرات پسته حدود ۱/۶ میلیارد ریال می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاه شما