تاریخ ارسال : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت : 10:21 ق.ظ ۰ نظر
Print Friendly, PDF & Email

اولین جلسه کارگروه شناخت نقاط جمعیتی جدید به‌ عنوان روستا در وزارت کشور برگزار شد.

13920324212651360704504

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، زهرا احمدی‌پور مدیرکل دفتر تقسیمات کشور در اولین جلسه کارگروه شناخت نقاط جمعیتی جدید به‌عنوان روستا با اشاره به الویت‌های این جلسه، اظهار داشت: بررسی و توافق به‌منظور دستیابی تعریف مشترک روستا از اولویت‌های این جلسه است.

وی گفت: با توجه به تعرضات فراوان به عرصه‌های منابع طبیعی کشور، تقاضا برای احداث نقاط سکونت‌گاهی جدید افزایش‌یافته و برخی از ادارات و سازمان‌ها بدون در نظر گرفتن شاخص‌های مندرج در ماده ۲ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و نیز ماده ۳ آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور، نسبت به ارائه خدمات در این نقاط سکونتی مبادرت می‌کنند.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشور بابیان اینکه هرگونه تغییرات تقسیماتی ازجمله شناخت یک نقطه جمعیتی به عنوان روستا در حیطه وزارت کشور است، گفت: اخذ ضوابط و معیارهای اجرایی موردنظر دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور روستایی به‌منظور هماهنگی و همسان‌سازی فعالیت‌ها صورت پذیرد.

در ادامه این جلسه نیز رضوانی رئیس انجمن برنامه‌ریزی روستایی با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه روستایی، گفت: ۲۸ درصد جمعیت کشور، یعنی یک‌سوم جمعیت در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و تبدیل نقاط روستایی به شهر نقش مؤثری در کاهش نسبت جمعیت روستایی داشته است.

وی گفت: تشویق شهر گرایی و رهاسازی روستاها کاری بود که در دولت‌های قبل با تبدیل روستا به شهر انجام گرفت و این موضوع کار مطلوبی نبود.

منوچهر سرداری مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از بعد اقتصادی و کشاورزی توجه به توسعه روستایی مهم و دارای اهمیت است، گفت: برنامه‌هایی که درزمینه حفاظت از محیط‌زیست، جنگل‌ها و مراتع انجام می‌شود به‌طور مستقیم به جامعه روستایی مربوط است.

نصوحی مدیرکل دفتر نقشه مرکز آمار نیز با اشاره به متولی بودن وزارت کشور در شناخت سطوح گفت: اول باید لیست کامل روستا مشخص شود تا مرحله کدگذاری نیز با کمترین خطا توسط این مرکز صورت پذیرد.

در این نشست مقرر شد در راستای هماهنگی و تعامل نهادها و دستگاه‌های متولی امور روستایی و اتخاذ تصمیمات لازم و جلوگیری از موازی کاری تعریف واحدی از روستا به‌منظور درج در پیش‌نویس طرح جامع تقسیمات کشوری توسط اعضا در جلسه بعدی ارائه شود.

جلسه کارگروه شناخت نقاط جمعیتی جدید به‌عنوان روستا هرماه با حضور سازمان‌های مرتبط روستا در دفتر تقسیمات وزارت کشور برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است در این جلسه رئیس انجمن برنامه‌ریزی روستایی ایران، مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مدیرکل دفتر نقشه مرکز آمار، رئیس گروه دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کارشناس مسئول اکو توریسم و گردشگری روستایی سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری حضور داشتند.

مطالب مرتبط

دیدگاه شما