تاریخ ارسال : ۱۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت : 1:45 ب.ظ ۱ نظر
Print Friendly, PDF & Email

تاریخ کرمان/روزی که کرمان به دست عرب افتاد

روزي که كرمان به دست عرب افتاد / اشاره اي به احساس ناسيوناليستي کرماني ها

کرمان

شهر کرمان در نخستین روز تابستان سال ۶۵۴ میلادی (۲۲ ژوئن و برابر یکم تیرماه) به تصرف عرب درآمد که «مجاشع بن مسعود سلمی» فرماندهی آنان را بر عهده داشت. مؤلف تاریخ «منتظم ناصری» وقوع این رویداد را سال ۶۵۱ میلادی مطابق سال ۳۱ هجری ذکر کرده است!.
هنگام تصرف کرمان، هنوز یزدگرد سوم ـ شاه ساسانی ـ زنده و در شهر مرو (خراسان بزرگتر) بود که وی نیز در همین سال ترور شد.
«مجاشع» پس از تصرف کرمان و دعوت شهروندان به اسلام، به دلایل امنیتی اجازه نداد که سپاهیانش در شهر مستقر شوند؛ زیرا شنیده بود که کرمانیان به آیین زرتشت تعصب می ورزند و شدیدا ناسیونالیست هستند. بنابراین، لشکریان او در یک روستای کوچک در چهار فرسنگی جنوب شهر کرمان (که بعدا معروف به قنات غسّان شده است) خیمه زدند و مستقر شدند. سپس نواحی دیگر کرمان تا «سِند» به تصرف مسلمانان عرب درآمد، ولی شهر کرمان همچنان مرکز حکومت منطقه بود.
با وجود سقوط شهر کرمان؛ تا سالها، بسیاری از مناطق کوهستانی ایالت کرمان تسلیم نشده بودند از جمله منطقه «راین Rayen» که دژی مستحکم داشت، و در دامنه کوه هزار واقع شده است.
در آن زمان فرماندهی سپاه فاتح برای سکونت عرب های مهاجر که همیشه در پی لشکر در حرکت بودند «قریه العرب» را در ایالت کرمان ساخت که کرمانیان آن را «ده تازیان» می نامیدند و هنوز هم بعضی از مردم به همین نام می خوانند.
در همین سال (۶۵۴ میلادی) سرزمین های شرقی دیگر ایران از جمله سیستان بزرگتر، قندهار و کابل به دست عرب افتاد که شهر زرنگ (زرنج) به عنوان حکومت نشین آنها تعیین شده بود.
درباره احساسات شدید ناسیونالیستی کرمانیان نوشته اند که مردم این استان که در سابق و تا اواخر پادشاهی پهلوی دوم وسیعتر و شامل قسمتی از سواحل دریای عُمّان بود، با این که قرن ها حکمران سلجوقی و قراختائی (Turkic) داشتند، حتی یک واژه از زبان این دو قوم را یاد نگرفتند.
هزار و ۱۴۰ سال پس از افتادن کرمان به دست عرب، در همین ماه (۱۷ ژوئن ۱۷۹۴) شهر کرمان که بیش از یک ماه در محاصره نیروهای آغامحمدخان قاجار بود سقوط کرد و خان [ایل مغول تبار] قاجار دستور بیرون آوردن بیست هزار جفت چشم از مردان، قتل چهار هزار نفر دیگر، فروش اسیران به بردگی و تخریب کرمان را صادر کرد. چنین فاجعه بشری نهایت وحشی گری بشمارآورده شده است.

ارسالی:/جعفر جعفری

مطالب مرتبط

  • علی سیریزی ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۷:۴۸ ب٫ظ - پاسخ دادن

    دورد و عرض احترام
    و هزاران درود بر غیرت و شرف کرمانیان عزیز

    (1)(0)
  • دیدگاه شما