تاریخ ارسال : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت : 7:05 ق.ظ ۰ نظر
Print Friendly, PDF & Email

می توانیم با امکانات حداقلی در روستاها جلوی مهاجرت را بگیریم اما از آن نیز دریغ می کنیم

photo_2015-08-15_20-09-29

به گزارش پرتال اطلاع رسانی سیریز ، آقای جعفر بای، جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: طبیعتا وقتی روستاها را رها کنیم آنان به سمت شهرهای بزرگ هدایت می شوند.

وی افزود: در حال حاضر در روستاها امکانات بهداشتی، درمانی،‌ آموزشی وجود ندارد اما در شهرها می توان این امکانات را دید. طبیعتا افراد برای برخورداری از این امکانات به مهاجرت روی می آورند.

این جامعه شناس بیان کرد: خیلی از روستاها فاصله چندانی با شهرهای خود ندارند اما پیش آمده است به دلیل نبود امکانات درمانی و حمل بیمار به شهر بیمار فوت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در روستاها مدرسه بیشتر در دوره دبستان است و دانش آموز مجبور است برای طی کردن دوره های بالاتر به روستا و شهرهای همجوار برود و اصل مهاجرت را از خردسالی در ذهن افراد روستایی می گذاریم.

بای بیان کرد: توصیف هایی که از شهر می شود و امکانات شهری همانند مکان های تفریحی، ورزشی، درمانی، آموزشی موجب می شود تا کودکان روستایی از کودکی به فکر مهاجرت باشند.

این جامعه شناس تاکید کرد: می توانیم با امکانات حداقلی در روستاها جلوی مهاجرت را بگیریم اما از آن نیز دریغ می کنیم و انتظار داریم یک روستایی در روستایش بماند اما به چه امیدی باید بماند، با چه تفکر و توجیهی می تواند در روستا زندگی کند.

بای تصریح کرد: در برخی از روستاها اشتغال نیز وجود ندارد و در تفکر روستایی ها این مسئله وجود دارد که می توان با رفتن به شهرها و کار کردن در آنجا درآمدزایی کرد و هنگامی که به شهرها مهاجرت می کنند به شغل های کاذب روی می آورند.

وی خاطرنشان کرد: مهاجرت هم برای روستاییان و هم برای شهرنشینان آسیب دارد. فردی که مهاجرت می کند خطرها را به جان می خرد یا به سمت کارهای خلاف کشیده می شود.

این جامعه شناس اظهار کرد: مهاجران با فرهنگ خود به تهران می آیند که در برخی از موارد ممکن است شهرنشینان آن را نپذیرند و همین فرهنگ شاید در روستا مرسوم باشد اما در شهر ایجاد مشکل می کنند.

وی بیان کرد: با اتخاذ برنامه هایی و ایجاد امکانات در روستاها می توانیم مهاجرت معکوس را ایجاد کنیم و باید برنامه اساسی داشته باشیم و در روستاها امکانات حداقلی فراهم کنیم تا روستایی برای ماندن توجیه داشته باشد.

بای تصریح کرد: مهاجرت نه تنها بر مهاجرین معضل و مشکل ایجاد می کند بلکه برای شهرها نیز حاشیه نشینی دارد. به دلیل اینکه شهر بسیار بزرگ است و کمتر نظارت بر روی افراد وجود دارد افراد مهاجر می توانند هر نوع پوشش و رفتاری داشته باشند چرا که دیگر در روستای خود نیستند که همه آنان را بشناسند و این مسئله موجب ایجاد مشکل می کند.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای خدماتی نقش مهمی در پیشگیری از مهاجرت ها دارند و باید در روستاها امکانات افزایش یابد. باید مهاجرت شهر و روستا را رقم بزنیمt مهاجرت معکوس افتخار دارد چرا که فرد به یک وضعیت مطلوبی رسیده است که می تواند در روستا زندگی کند و در مهاجرت معکوس روستانشینی یک تفاخر است.

 

 

.

منبع گزارش: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط

دیدگاه شما