تاریخ ارسال : ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت : 6:21 ب.ظ ۰ نظر
Print Friendly, PDF & Email

پروانه چوبخوار پسته

مقدمه

آفت پروانه چوبخوار پسته جز آفات درجه یک در پسته می باشد  و در سالهای اخیر به دلیل عدم  رعایت  اصول باغبانی در بسیاری ازباغات پسته به عنوان  معضل جدی  مطرح شده  و هرساله خسارت زیادی را به  محصول پسته وارد می نماید

مورفولوژی

حشره  کامل  این آفت  پروانه ای است کوچک  که عرض آن با  بال های  باز حدود  ۱۱ تا ۱۳ میلی متر  است  . رنگ  عمومی بدن و بال ها  تیره ای  براق و پوشیده  از فلس  است و در روی  بالهای  جلویی دو لکه ی زرد  یکی بزرگتر  در وسط و دیگری  کوچک در انتهای  قدامی بال دیده می شود .

بیولوژی

آفت چوبخوار پسته در سال یک نسل در سال دارد.زمستان را به صورت لارو در مغز شاخه های جوان میگذراند.لاروها در اسفندماه خارج شده و روی سرشاخه ها شفیره می­شود. خروج پروانه ها از اواخر اسفند آغاز می گردد و تا ۳۰روز ادامه می یابد.پروانه نر ۳تا ۴روز زودتر از پروانه نر ظاهر می شود.پروانه ماده کم تحرک وبیشتر مواقع در زیر برگ استراحت میکند.پروانه نر در روز بین ۷تا ۱۱ صبح پرواز می کند،طول مدت جفتگیری در این حشره ۱ تا ۶ ساعت می باشد.هرحشره ماده  ۴۹ تا ۵۴ عدد تخم بصورت انفرادی روی سرشاخه ها،محور اصلی   خوشه،زیر جوانه جانبی،دم میوه ویا دمبرگ می گذارد.لاروها پس از تفریق تخم وارد محور خوشه شده و سپس وارد ساقه می شود.

نحوه خسارت

. این آفت فقط به پسته حمله کرده و طرز خسارت آن به دوطریق است

بعضی لاروهای پروانه از مغز محور خوشه تغذیه نموده و باعث مرگ حدود ۵تا ۸درصد میوه های خوشه می‍ گردند. گاهی نیز تمام خوشه را در جوانه خشکانیده و باعث ریزش آن می ‍شود.

عده ای  از لاروها وارد شاخه شده و از مغز چوب تغذیه می نمایند و بدین وسیله دالان‍های را در داخل چوب به وجود می آورند شاخه  های مبتلا به آفت رشدشان کم و در نتیجه از مقدار کل محصول سال بعد کاسته می ‍شود.

ردیابی و تعیین پیک پرواز آفت

جهت ردیابی این افت از فرمون­های جنسی(لور) استفاده می شود که باعث جذب حشره کامل نر می گردد.

در زمان نصب تله ها رعایت نکات زیر ضروری است:

۱.لور تا قبل از استفاده،همجنان  در پوشش آلومینیومی و در یخچال نگهداری شود.

  ۲ .تله در مرکز باغ و در ارتفاع۱/۵ متر از سطح زمین ،روی درخت نصب گردد.

۳بهترین زمان نصب دراسفند ماه قبل از خروج حشره کامل می باشد

مبارزه غیرشیمیایی

مبارزه غیرشیمیایی علیه این آفت توسط پماد کرماکیل انجام می شود. میزان مصرف کرماکیل حدود ۱۲۰ گرم در هکتار است. که به صورت ۵ تا ۷ قطره روی شاخه های هر درخت در جهات مختلف جغرافیایی قرار داده  می شود.

مبارزه شیمیایی

مبارزه شیمیایی علیه این آفت با سموم زیر یک هفته پس از پیک(اوج) پرواز حشره کامل صورت می  گیرد.

مچ ۱/۵لیتر در هزار لیتر آب

لوفوکس ۱/۵لیتر در هزار لیتر آب

کنسالت ۱ لیتر به همراه ۲لیتر روغن ولک در هزار لیتر آب

.

واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی سیریز

ناهید زارعی-نفیسه جعفرزاده

 

مطالب مرتبط

دیدگاه شما