تاریخ ارسال : ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت : 4:55 ب.ظ ۰ نظر
Print Friendly, PDF & Email

پروانه میوه خوار پسته

مقدمه

پروانه میوه خوار پسته که در اصطلاح به آن داغوی پسته می گویند‍ ، در اکثر مناطق پسته کاری کشور وجود دارد و روی قسمت دانه پسته خسارت میزند.

این آفت را بیشتر روی دانه های پسته درختان مسن تر میتوان دید.

مورفولوژی

پروانه ای است که عرض آن با بالهای باز۵/۹ تا ۱۱ میلی متر می باشد ،بالهای جلویی به رنگ خاکستری روشن با خال های کوچک سیاه رنگ و در قاعده هر یک از بالهای جلویی لکه سیاه رنگی دیده می شود

   تخم ها به اندازه ۰/۵ تا ۰/۸ میلی متر به رنگ سفید که روی برگ و گاهی دم میوه و دانه های پسته گذاشته می شوند

       شفیره: فاقد کرک و مو ، قهوه ای رنگ به طول ۸ میلی متر می باشد که داخل پیله    نازکی تشکیل می شود.

       لاروها: به رنگ زرد با نوارهای عرضی قرمز که در سنین بالا این نوارها سبز کم رنگ می شوند و حداکثر طول آنها به ۱۲ میلی متر میرسد.

بیولوژی

این آفت دو نسل در سال دارد  نسل اول در بهار و نسل دوم در اواخر مرداد ظاهر می شود

 پروانه میوه خوار پسته زمستان را به صورت لارو کامل  و در داخل پیله های نازک سفید کثیف رنگ در زیر پوست درخت می­گذرانند.

  لاروها در اواخر اسفندماه تبدیل به شفیره  می شود پروانه ها در فروردین ماه از شفیره خارج شده و ماده ها پس از جفتگیری به صورت انفرادی تخم ریزی می کنند.

  اولین لاروها در اواخر فروردین ماه ظاهر  شده و بلافاصله میوه های جوان را سوراخ کرده و داخل میوه می شوند و از مغز پسته تغذیه می کنند.هر لارو میتواند به ۱۰ تا ۱۲ میوه خسارت وارد سازد.

لاروهای نسل دوم که در میانه تابستان (از پایان تیر ماه تا ابتدای مرداد ماه ) پدیدار می شوند به پوست خارجی پسته  هجوم می برد

 پروانه میوه خوار پنج سن لاروی دارد و پس از پایان این دوره به سمت تنه درختان رفته و در زیر پوستک تنه پیله ساخته و به شفیره تبدیل می شود.

نحوه خسارت

 خسارت نسل اول

      لاروها پس از وارد شدن به میوه از مغز آن تغذیه کرده  و میوه های آفت زده ابتدا قهوه ای رنگ می شوند و سپس خشک شده می ریزند.لاروها پس از خوردن محتویات میوه آنرا سوراخ کرده و خارج می شوند و سپس وارد میوه دیگر می شوند.

خسارت نسل دوم

     لاروهای نسل دوم به پوست خارجی پسته  هجوم می برد و سبب سیاه شدن پوست خارجی و بد رنگ  شدن آن می شود.

 

مبارزه شیمیائی

این آفت در سال گذشته در منطقه سیریز بخصوص در باغات قدیمی خسارت زیادی وارد کرده است در باغاتی که سال قبل این آفت را مشاهده شده است مبارزه ضروری است.

زمان مبارزه بلافاصله بعد از مرحله گل زمان پدیدار شدن نخستین لاروهای سن اول و پیش از راه یافتن آنها به داخل میوه با سموم زیر می باشد.

سموم  توصیه شده:

متاسیستوکس ۱/۵ در هزار

زولون ۲/۵در هزار

.

جهاد کشاورزی شهرستان زرند

مرکز جهاد کشاورزی سیریز

واحد حفظ نباتات

نفیسه جعفرزاده – ناهید زارعی

مطالب مرتبط

دیدگاه شما